Olieverfschilderij Sint Lievensmonstertoren vanaf Weststraat/Raamstraat

Olieverfschilderij op doek van de St. Lievensmonstertoren gezien vanaf de hoek Weststraat/Raamstraat, geschilderd in frisse heldere kleuren. Het is een zonnige dag in de zomer. In het midden staat de toren. Links staan twee huizen en er is een stukje schuur zichtbaar. Verder zijn er twee buiten toiletten, een wasstok, een hondenhok en diverse andere gebouwtjes of schuurtjes te zien. Rechts staat een tuinmuur en daarachter is het groen zichtbaar van de bomen die rond de toren staan. Op de voorgrond is een groentetuin en die is in volle bloei. Bij de wasstok groeien bloemen. Middenvoor begeleidt een non (is het een Fransiscnes?) een bejaarde vrouw die met een stok loopt. De vrouw heeft een zwarte muts op. Links staat een jonge vrouw bij de regenput. De opvang van het regenwater is bijzonder. Het schilderij is rechtsonder met rode verf gesigneerd: H.J.WOLTER 09. De lijst is goudkleurig en heeft een witte inleglijst.

En plein-air
Dit werk van Hendrik Jan Wolter (1873-1952) toont de St. Lievensmonstertoren gezien vanaf de hoek Weststraat-Raamstraat. Het geeft een beeld van Zierikzee op een zomerse dag.
Onder een helderblauwe lucht hangt was te drogen en in het moestuintje op de voorgrond groeit van alles.
Rond 1910 werkt Wolter regelmatig in Zeeland, ondermeer in Zierikzee.
Hij schildert bij voorkeur en plein-air, in de buitenlucht, om direct met verf op doek of paneel de sfeer van het moment vast te leggen.
Voor de aankoop van dit schilderij is het Stadhuismuseum in 2016 een crowdfunding gestart waarbij bezoekers van het museum of van de online museumshop een puzzelstukje met een deel van het betreffende schilderij konden aanschaffen. Particulieren, bedrijven en zelfs twee ideële stichtingen hebben zo de voor aanschaf van dit schilderij ontbrekende € 5.000 bij elkaar gebracht.

Vervaardiger: Wolter, Hendrik Jan
Vervaardigingsplaats: Zierikzee
Datering: 1909 tot 1909
Materiaal: olieverf op doek, hout