Model van het fregat De Roompot

Getuigd model van het fregat De Roompot. Dit schip is in 1844 gebouwd op de werf De Goede Intentie te Zierikzee voor rederij M.C. de Crane & Zoon. Het is op 29 juni 1853 vergaan in de monding van de Oosterschelde op de Noorderrassen bij Veere, in de vaargeul genaamd de Roompot, op nog geen 20 km van de thuishaven. Het model is gebouwd naar afbeeldingen en gegevens die bekend zijn van De Roompot. De romp van het model is voorzien van koperbeplating.
Het nummer op de kapiteinsvlag is vlagnummer R 75, dat behoorde aan kapitein Steven van Delden, die de eerste drie reizen het bewind voerde over De Roompot (1845-1848).

De Roompot op schaal
Koopvaardijschip de Roompot, tussen 1841 en 1844 in Zierikzee gebouwd, vaart vanaf 1845 op Nederlandsch-Indië. Op 25 september 1852 vertrekt het voor een zevende reis vanuit Zierikzee om in Akyab, het huidige Sittwe in Myanmar, een lading rijst op te halen.
Tijdens de terugreis slaat het noodlot toe. Het schip loopt voor de kust van Walcheren aan de grond. Het is niet meer te redden en drijft stuurloos de vaargeul in waar het driemastfregat in 1844 naar is vernoemd: Roompot.
In de nacht van 29 juni 1853 zinkt het schip, met zicht op de thuishaven Zierikzee, naar de bodem van de Oosterschelde. Bijna 140 jaar later is het wrak door sportduikers weer teruggevonden.
De Roompot is een belangrijk voorbeeld van een schip uit de periode waarin hout als bouwmateriaal geleidelijk aan wordt vervangen door ijzer.
Het Stadhuismuseum heeft in 2016 een groot aantal objecten gekregen afkomstig van de Roompot, waaronder koperplaat van de huid van het schip, een spuikoker, dek-prisma's en de scheepsbel. Het model helpt om die objecten te plaatsen in hun oorspronkelijke context.
De bouw van het schaalmodel is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Stichting Renesse, de Slavenkas Zierikzee en de Stichting Vrienden van het Stadhuismuseum.

In 2021 maakt huiscineast Henk Verhage van Museumhaven Zeeland het korte docudrama De laatste reis van de Roompot

Vervaardiger: Hardonk, Cor
Vervaardigingsplaats: Breda